Monday, 8 March 2010

Senjata Shariat: Bukti Penolakan Ulama' Besar Tanah Melayu terhadap ajaran Salafiyyah Wahhabiyyah

http://al-ashairah.blogspot.com/2008/09/senjata-shariat-bukti-penolakan-ulama.html

Senjata Shariat: Bukti Penolakan Ulama' Besar Tanah Melayu terhadap ajaran Salafiyyah Wahhabiyyah

Assalamu'alaikum warahmatullahi wabarakatuh;
Segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam,
Selawat dan Salam ke atas Rasulullah SAW, rahmat ke seluruh alam,
Juga kepada ahli keluarga dan para sahabat r.a. yang telah bertebaran di merata alam;

Kitab Senjata Shariat ini dikarang oleh dua orang alim ulama’ Melayu, iaitu:
  • Abu Zahidah Bin Haji Sulaiman
  • Abu Qani’ah – Haji Harun Bin Muhammad al-Samadi al-Kalantani;
Kitab ini telah ditaqridz (disemak dan dipuji) oleh tiga ulama’ Melayu di utara tanah air pada waktu itu. Mereka ialah:
  • Sheikh Abdullah Fahim;
  • Sheikh Tuan Haji Ahmad Bin Tuan Hussein (Kedah); dan
  • Sheikh Tuan Guru Haji Abdurrahman Merbuk, Kedah.
Kitab ini adalah satu bukti bahawa para ulama’ Melayu telah mendepani fitnah Salafiyyah Wahhabiyyah pada satu ketika dahulu. Namun, mereka bangkit mempertahankan aqidah dan Shariat umat Islam di tanah Melayu. Alhamdulillah, berkat perjuangan mereka, maka hari ini kita dapat menikmati aqidah, shariah dan tasawwuf yang suci dan bersih daripada najis bid’ah.
Dilampirkan di bawah ini, bukti daripada kitab Senjata Shariat bahawa para ulama’ Melayu menolak Ibnu Taymiyyah yang menjadi sumber pegangan gerakan Salafiyyah Wahhabiyyah pada hari ini. Semoga pendedahan ini dapat memberikan kesedaran kepada umat Islam, khasnya para ustaz, untuk menilai semula kefahaman mereka mengenai ajaran Salafiyyah Wahhabiyyah. [Dengan kata lain, jangan memuji sebelum benar-benar kenal, jangan mengeji sebelum benar-benar ingkar, diam itu adalah salah satu cabang ilmu].
Tulisan semula:
“Masalah-masalah Ibnu Taymiyyah yang menyalahi ijma’ itu banyak. Setengah daripadanya:
  1. Talak perempuan di dalam haidh atau di dalam masa suci yang ia (suami) wathi’kan (setubuhi) itu tiada jai’zah (harus/berkesan) talak, pada hal ijma’ jatuh (talak) tetapi haram; (komen penulis: ini adalah kerana Ibnu Taymiyyah menyatakan bahawa talak bid’ie tidak mempunyai kesan, walhal ijma’ ulama’ bahawa ia mempunyai kesan tetapi haram);
  2. Talak tiga kembali menjadi satu pada hal ijma’ akasnya (adalah sebaliknya);
  3. Cukai itu halal dan apabila membayar saudagar-saudagar cukai itu memadai dengan dijadikan zakat, pada hal ijma’ akasnya (sebaliknya); (komen penulis: istilah cukai yang di sini perlu kepada penelitian makna, dan jangan ditafsir dengan mudah);
  4. Segala benda cair tiada (menjadi) najis apabila masuk bangkai seumpama tikus, pada hal ijma’ adalah najis(nya);
  5. Orang yang berjunub yang belum mandi itu boleh sembahyang sunat pada (waktu) malam, pada hal ijma’ tiada sah;
  6. Menyalahi ijma’ tiada jadi kafir, pada hal ijma’ jadi kafir;
  7. Tuhan kita itu tempat bagi segala makhluk;
  8. Quran itu dibaharukan dia pada zat Allah Ta’ala;
  9. Allah berjisim dan berjihah (mempunyai arah) dan berpindah dan besarnya sekadar Arash, tidak lebih dan tidak pula kurang – Maha Suci Allah dari yang demikian itu sesuci-sucinya;
  10. Alam ini qadim pada naw’ (sub-jenisnya);
  11. Neraka itu binasa (fana’);
  12. Anbiya’ (para nabi) itu tidak termaksum (terpelihara daripada maksiat);
  13. Rasulullah SAW itu tidak ada kemegahan (jah) ditawassul dengan dia;
  14. Musafir pergi ziarah Rasulullah SAW itu jadi maksiat, (dan) tiada harus sembahyang qasar (kerana) ziarah tersebut;
  15. Taurat dan Injil itu tiada bertukar segala lafaz, bahkan bertukar makna keduanya sahaja;
Dan banyak lagi masalah-masalah Ibnu Taymiyyah menyalahi ijma’- Kami memohon perlindungan dengan Allah daripada semua tersebut.
Maka bersalah-salahan (berbeza pendapat) ulama’ muktabar pada diri Ibnu Taymiyyah. Kata setengah ulama’: BID’AH IA, dan setengahnya MENYESATKAN DIA dan MENGKAFIR AKAN DIA, bukan sahaja menyalahi Ibnu Taymiyyah ini kepada ulama’ tasawwuf (dan) ulama’ usuluddin (aqidah) yang mutakhkhirin, bahkan kepada menyalahi ijma’ yang yang empat, iaitu:

  1. Ijma’ qath’i (ijma’ segala Sahabat Nabi SAW atas nas yang tiada khilaf kemudian daripada wafat Nabi SAW);
  2. Ijma’ sukuti (ijma’ setengah Sahabat Nabi SAW dan diam setengahnya) seperti bang (azan) dua kali oleh Saidina Uthman pada (solat) Jumaat;
  3. Ijma’ (orang-orang (ulama’) kemudian daripada Sahabat Nabi SAW itu atas suatu hukum yang tiada berkata (dibincangkan) oleh orang (ulama’) dahulu);
  4. Ijma’ (atas suatu hukum yang terdahulu pada (perbincangan)nya oleh orang-orang (ulama’ yang) menyalahinya (pada waktu kemudian)) dan pada satu masa Ibnu Taymiyyah itu mengiktiradkan (melantangkan) kepada Saidina Umar al-Khattab dan Saidina Ali karramallu wajhah.
Berakhir Ibnu Taymiyyah ini dipenjarakan oleh raja dengan sebab mencarik ijma’ dan mati ia di dalam penjara – Allah Maha Mengetahui. Demikian disebutkan dia oleh al-Sheikh Ibn Hajar al-Haytami. Tuan-tuan yang mulia bahawa inilah benih-benih yang menyalahi Ahli Sunnah dan Jamaah sekarang mulai menjalar pula serata-rata negeri. ((Jaga)) masa sudah sampai, memang di akhir dunia, macam-macam gaya fitnah bencana sebagai tersebut pada hadis-hadis tersebut (komentar penulis: yang dibincangkan di awal bab dan tidak dilampirkan di sini).”
Ulasan.
  • Telah terang jelas bagai cahaya matahari lagi bersuluh lampu minyak tanah bahawa Ibnu Taymiyyah menyalahi ijma’ para Sahabat Nabi SAW dan ulama’ dalam banyak perkara. Adakah perkara ini tidak disedari oleh penyokongnya? Atau sifat taksub yang membutakan hati mereka ? (Insya-Allah, pada masa akan datang, kami akan nukilkan kata-kata Imam Ibnu Hajar al-Haytami dan Imam Ibnu Hajar al-Asqalani berkenaan dengan kritikan Ibnu Taymiyyah terhadap para ulama’ sufi dan para sahabat Nabi SAW seperti Saidina Umar al-Khattab r.a. dan Saidina Ali r.a.)
  • Bid’ah Salafiyyah Wahhabiyyah bukan sahaja dalam masalah furu’, bahkan lebih teruk lagi dalam masalah aqidah.
  • Janganlah kita menjadi seperti orang yang meludah ke langit. Menuduh orang lain dengan pelbagai bid’ah, sedangkan diri sendiri berlumuran najis bid’ah, khasnya di dalam perkara aqidah. Inilah keadaan banyak golongan Salafi Wahhabi pada hari ini.
  • Bid’ah Salafiyyah Wahhabiyyah telah pun bangkit di tanah Melayu pada satu masa dahulu sebelum merdeka. Namun para ulama’ Melayu kita telah bangkit menghancurkan mereka. Namun kini, fitnah ini nampaknya timbul di saat para ustaz-ustaz kita tidak bersedia, tidak faham mengenai masalah ini. Pesan kami, janganlah bercakap sebelum memahami sesuatu perkara dengan sebaiknya, takut-takut tanpa disedari anda sedang menyanjung kebatilan dan membelakangkan hak.
  • Sekiranya anda telah menyedari kebatilan ajaran Salafiyyah Wahhabiyyah dengan sebenar-benar sedar, maka apakah tindakan dan peranan anda? Sesungguhnya nikmat ilmu itu datang bersama tanggungjawab.
  • Fikir-fikirkanlah. Wassalam

No comments:

Post a Comment